Le Corpus Hermeticum d'Hermès Trismégiste. Version de 1557 de Loys Lazarel, livre 24
Le texte de cette version du Corpus Hermeticum est volontairement conservé en français du 16ème siècle.
Corpus Hermeticum d'Hermès Trismégiste, de Loys lazarel Hermès et l’essence du Soleil. toutes yssantes des parties interieures et occultes d’icelle, et en ce mesme troys diverses nature, du feu, de l’eau, et de la terre, qui toutes dependent d’une mesme racine : d’où aussi a on creu, que là estoit la retraicte et receptacle de toute la matiere : d’autant que de là en sourd l’affluence, et que puis apres en reçoit d’ailleurs plus loing la perpetuité. En ceste sorte aussi l’ouvrier, et facteur de toutes choses apres Die(I’entends dire le Soleil) tousiours avallant son essence du ciel, en terre, et par elle eslevant la matiere, et attir’ant entour soy, et à soy toutes choses, et les distribuant puis apres de soy toutes à toues, donne par ce moyen et espand abondamment sa lumiere à une chacune d’elles. Car aussi est il celuy, duquel toutes bonnes actions parviennent non seulemet du ciel en l’air mais en la terre pareillement, voire iusques au plus bas, et grande profondité d’icelle. De façon que si en luy est aucune essence intelligible, la masse d’icelle est telle, que la lumiere est sa retraite. Mais de sçavoir dont elle est faite, ou la part qu’elle influe, celuy seul en a la cognoissance, qui pour sa vivinité tant de lieu, que de nature, ne s’apperçoit point de nous, ains est entendu seulement par coniectures contraintes Combiê que telle apercevance et regard, ne procede pas du coniecturant : ains de celuy seul qui de toutes pars tres clerement regardant, Hermès et aux immortelles un repos éternel. environne tout le monde superieur. Car aussi ce Soleil est colloqué au mitan, portant le monde comme une couronne, et comme un bon chartier asseurant le cours d’iceluy, et le liant à soy, de peur qu’il ne desarroye ou forvoye de son cours. Ses brides sont la vie, l’ame, l’esprit, immortalité, production, et naissance. Il fait donc qu’il soit porté non loing de soy, ains avecques soy, pour dire à la verité ce qui en est. Et en ceste maniere nous le disons fabricateur de toutes donnant aux immortelles un repos eternel. Espândant à largesse autât de sa lumiere à la côversion superieure, que de l’autre part il regarde le ciel, et nourrist les immortelles parties du môde : et autant qu’estant d’autre part occupére luisant toutesfoys de toutes pars, il rend vitalle en ses gêres et changemens, et meut cest universelle estenduë et capacité d’eau, de terre, et d’air. Et, à la façon du lierre qui ne porte aucun fruict, nômé vulgairement Helix, changeant et transformant en diverses especes de genres et de formes les animaulx qui sont en toutes les parties du monde, diversifiant le changement d’une chacune d’elles, ne plus ne moins que faict es grands corps le supreme facteur et ouvrier de toutes choses. Et aussi le repos d’un chacun corps, n’est que changement, indissoluble certes quant à la chose immortelle, mais dissoluble quant à la mortelle. Et en celà consiste la difference Hermès et l’office des démons. Qu’il y a de l’immortel au mortel, et aû contraire, du mortel à l’immortel. Et tout ainsi que la lumiere d’iceluy est frequente, aussi est frequente l’infusion de sa vie, et non cessante soit en lieu, ou en abondance. Et avecques ce à la semblance d’une grosse armée, il est environné d’une infinité de Demons, qui sont demeurans avecques luy et l’acompaignent, ne differans pas beaucoup des immortelz, mais estans en ce lieu colloquez pour administrer les choses humaines, et executer les commandemens de Dieu par tourbillons de vents et tempestes, fouldres, tonnairres, esclers, et tremblemens de terre : et finablement pour faire la vengeance de m’impieté des hommes par guerre, et famine. Ce qui est le plus grand vice qui puisse estre es hommes envers Dieu. Car l’office de Dieu, est de bien faire : celuy des hommes, est de sainctement et devotement le reverer et honnorer : celuy des Demons, de executer sa vengeance. Car tous delictz humains proviennent ou d’erreur, ou d’audace, ou de necessité, dicte autrement fatalité, ou d’ignorance. Lesquelles toutes choses ne tombent point en reprehension envers Dieu : la seule impieté est subiecte à supplice. D’avantage le Soleil : est le conservateur et nourrissier de tout genre et tout ainsi que le monde intelligible, embrassant le monde sensible, le remplit de diverses formes, Hermès et l’assemblée des démons. et de choses omniformes : aussi le Soleil embrassant toutes choses qui sont au monde, leur engendre la masse, et infuse la force et vigueur d’engendrer toutes choses, et à celles qui sont lasses et qui defaillent, li leur preste son ayde. Soubz luy est constituée l’assemblée, ou pour mieux dire, les assemblée des Demons. Car ilz sont en grand et divers nombre colloquez d’ordre au dessoubz des estoilles, en pateille quantité qu’elles. Qui faict qu’estans en ceste ordonnance composez, obeissent à une chacune estoille, garnys de bonnes et mauvaises natures, c'est-à-dire, actions. Car l’essence du Demon, n’est qu’action. Mais fault entendre, qu’entr’eux y en a aucuns têperez de bien et de mal. Ceux-cy ont la puissance des choses terriennes, et de tous troubles qui s’esmouvent en terre, et excitent diverses perturbations es Citez et nations, et en particulier les uns contre les autres. Car ilz contrefont et attirent à eux noz meurs et volontez, iusques à resider mesme en noz nerfz, moëlles, venes, arteres, cerveau : et mesme venans iusques aux intestins. Car des l’instant de nostre naissance, et que l’ame est infuse au corps, les Demons prennent la charge d’un chascun de nous, ayans cest honneur d’avoir l’administration de nostre origine et nativité, et mesme ceux qui ont esté deputez à une chacune estoille. Car iceux sont Hermès et la raison en l’homme. Changez en un moment, et ne demeürent pas tousiours en leur estre, ains sont agitez par une conversion. Ceux cy doncques entrans par le corps es deux parties de l’ame, un chascun la pousse et induit à sa propre action. Toutesfois la partie de l’ame, qui participe de raison, n’est point subiecte au commandement et domination de ces Demons, ains seulement est y doine à recevoir Dieu. Qui faict que celle partie de l’ame, qui participe de raison, est illustrée et illuminée du rayon de Dieu par le Soleil. Mais entre tous il y en a peu qui ne soient subiectz aux Demons. Nul desquelz ny des dieux mesme n’a puissance à l’encontre de l’unique rayon de Dieu. Quant à tous autres, ilz sont menez et transportez par les Demons, se delectans que leurs corps et ames soient agitez par leur impulsion et par charité embrassans leurs actions. En quoy leur raison, et non pas leur cupidité est deceuë, et deçoit. Et ainsi ces Demons gouvernent toute ceste administration terrienne, et ce par noz corps, comme par quelques instrumens et organes. C’est ce que Mercure appelle fatalité, à sçavoir l’administration de ces Demons. Par ainsi il fault conclure que le monde intelligible despend de Dieu, et le sensible de l’intelligible. Par lesquelz deux môdes intelligible, et sensible. Le Soleil espêd l’influence de bien, c'est-à-dire, de procreation, Hermès et les huit cercles autour du Soleil. Laquelle il reçoit de Dieu. Il fault sçavoir en apres, que huict cercles entournoient le Soleil, tous tenâs et depêdâs de luy : l’un desquelz n’est au nombre des errans, les autres six en sont, et le huictiesme envirône la terre. De ces cercles dependent les demons, des demons les hommes : qui fait à dire que toutes choses et tous dependent de Dieu, et que Dieu est le pere de tous, le Soleil le facteur, le monde l’instrument de naissance et production. Le ciel pareillemêt est gouverné par l’essence intelligible : le ciel gouverne les dieux : et les demons subiectz aux dieux, gouvernêt les hommes. Voylà l’exercite des dieux et des demons. Dieu par l’operation de ces deux se procrée toutes choses : et par ce point toutes choses sont quelques particules de dieu. Que si elles sont toutes particules de dieu il convient conclure que Dieu est toutes choses. Et par ainsi procreant toutes choses, il se procrée aussi luy mesme, ny ne cessera iamais, atendu que luy mesme ne peult oncques cesser. Et tout ainsi que Dieu n’a point de fin, aussi n’a sa production fin ne commencement. Chose que si tu entends, Sire, tu entendras aussi pareillement toutes choses incorporelles apartenir aux corporelles. Qui sont elles? dira le Roy. Les corps qui apparoissent es miroirs, ne te semblêt ilz pas estre choses incorporelles ? La chose est telle Tatius. Tu entends cela divinement, dit le Roy. De la Volonté. Roy, D'avantage, il y a encores autres choses qui sont incorporelles, comme ce qu'on nomme idée, c'est-à-dire, espèces. Ne sembles-t-elles pas incorporelles, quand elles apparoissent au corps, non seulement des choses animées, mais de celles aussi qui sont sans ames? C'est bien parlé. Tatius elles sont telles es corps des choses incorporelles, comme de celuy des incorporelles en celuy des corporelles, c'est-à-dire, une répercution du monde sensible en celuy qui est intelligible, & de l'intelligible en celuy du sensible. Parquoy, ô Roy, adore les signes, d'autant qu'ils contiennent les formes provenantes du monde sensible. Et ainsi le Roy se levant, dit: O divin prophete, j'ay maintenant quelque affaire, demain nous traiterons du parsus. Fin
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